Den skånska stötestenen i Granit

Granit var mitt första snus. Det var inte den allra första prillan jag prövade, det var Grov original portion, men Granit var den första dosan jag köpte och det var Granit jag snusade mina första tre år som snusare. Varför? Det var billigt och det smakade gott. Det är två påståenden jag fortfarande skriver under på. Granit är billigt och det smakar gott. I tävlingen om bästa lågprissnuset är det endast Taboca som når upp till (och sedan ytterligare en liten bit) Granits nivå. Tobakssmaken är ren och frisk, och har inte alls de där unkna tonerna som oftast faller som en skugga över billigt (dåligt) snus. Med tanke på att Kronan dominerar lågprismarknaden måste jag lyfta Granit lite extra - det är faktiskt bättre! Framförallt Generalsnusaren (som ju är den största gruppen snuskonsumenter) har här ett lite billigare alternativ som smakmässigt når upp till, nästan, samma nivå. På minussidan skriker dock konsistensen. Ja, det är ju så det är - ingenting går upp emot Swedish Match när det gäller konsistens på portionerna, och Fiedler & Lundgren, som står bakom Granit, kommer aldrig upp i samma nivå. Den vita portionen är lite för torr, original är lite för fuktig. Det kan dock vägas upp av generositeten - till skillnad från andra lågprissnus ligger Granit-portionen på 24 gram, vilket är normalvikt på en snusportion (jämför mitt tidigare inlägg om Kronan).
Historien om Granit börjar år 2005 i Malmö, då det återuppväckta snusföretaget Fiedler & Lundgren lanserade sitt första snus för 2000-talet. Med återuppväckta menas att det redan år 1835 startades ett snusföretag med namn Firma Fiedler & Lundgren, och redan 1783 ansöktes av skräddarmästaren Samuel Fiedler att få tillverka snus (han var göteborgare). Fiedler & Lundgren slog sig snabbt in på den svenska snusmarknaden, och redan 2006 hade de 4,3 % av marknaden. När de så köptes upp av giganten British American Tobacco sköt de än mer i höjden och år 2009 kunde de räkna till att sälja hela 10 % av det snus som köptes i Sverige. De här gigantiska tobaksbolagen slår ju sig bit efter bit in på snusmarknaden. Skräckexemplet är JTI - forna ägare till nu avlivade Gustavus snus och nuvarande ägare till Camel snus - där det tydligt märktes en smakskillnad. Så är inte fallet med British American Tobacco - F&L håller smakställningarna mot imperierna.
Granit har länge funnits i original- och vit portion, samt som lössnus. De var tidiga med att lansera en maxi-portion, ungefär dubbelt så stor som en normal portion och med 12 mg/nikotin istället för det normala 8 mg, och nu under våren 2011, kommer fler nyheter från Skåne. Granit special är smaksatt med lakrits. Jag tror jag har sagt det tidigare - varför all denna lakrits? Så kul är det inte, och även om man lyckas bra med smaksättningen finns redan flera goda alternativ ute på marknaden. Jag kan säga att jag uppskattar den rena lakritssmaken som F&L lyckas få fram, men jag suckar ändå trött och får nästan tvinga mig till att snusa upp hela dosan. Det smakar godis, helt normalt lakrits, och inget mer än så. För den som är intresserad av dessa smaker rekommenderar jag snarare Catch eller Gotlandssnus Anis, som jag tycker har en liten ton av vanlig tobak i sig (annars kan man ju köpa godis). Å andra sidan stärker ju Granit sin roll som det Vanliga Snuset - ingenting upphetsande men det det är, är bra. Förtjusande till och med. Den andra nykomlingen till Granitgruppen är Granit Stark och jajaja... det är ju knappast upphetsande det heller. Vill man bättra på sitt magsår och sitt beroende finns det nu mängder av alternativ, och jag kan knappast säga att det är något jag vurmar för. Istället för det normala 8 mg/portion ligger Granit Stark på 14 mg/portion.
Granitdosan är en bra dosa. Den ligger bra i handen med sin rundade form och har sedan 2010 också det givna spottlocket. Dosan är svart och typsnittet neutralt - det är inte upphetsande på annat sätt än att det känns bra. Bilden här är på Granit vit portion. Inte sticker man ut nu inte. Jag gillar det. Jag gillar faktiskt Granit överlag - som jag alltid har gjort.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tja! Hittade din blogg på FB, förstår att du gillar snus:) Vi har precis spelat in en låt/video om snus. Vi heter OneEyed Crew låten heter Snus, den finns på Youtube. För alla oss som älskar snus.

Ha det bra.

2012-04-09 @ 10:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0