Cigaretter och snus - Camel

För det första är det dags för mig att be om ursäkt. Tillvaron förvandlas till och från till en så kaosartad situation, att man släpper både pennan och tangentbordet i en slags akut form av isolering. Så har det varit. Under min bloggfrånvaro har jag dock (av naturliga skäl) snusat mer än någonsin förut. Förutom att på allvar lärt mig uppskatta lössnuset har jag också snusat allt från Mocca Granatäpple till General till Grov till Röda Lacket. Jag återupptog även en gammal favorit från i somras, Camel snus. Ja, jag vet! Man ska aldrig lita på det snus en cigarettmakare saluför! Desto finare är det då att bli positivt överraskad. Camel lanserades i slutet på april i år och finns i original och vit portion. Snuset marknadsförs av det japanska bolaget JTI, och säljs i hela världen. Det är bland annat populärt i USA, där man numer även snusar på svenskt vis. Traditionellt har amerikanarna snusat en torrare variant av tobak, vilken de har lagt bakom underläppen (där tobaken blöts upp av salivtillströmningen, vilket resulterar i spottande och fräsande). Än så länge kan jag inte säga mer om detta, eftersom jag aldrig har prövat.
Åter till Camel. I Sverige sker tillverkningen i lilla Vårgårda, och resultatet är mycket gott. Det har en rund och snäll tobakssmak med svaga toner av kakao, vilket gör att det skiljer sig från andra, mer traditionella snussorter. Det dominerande är dock tobaken, vilket gör det till ett fint vardagssnus. Dosarna är mycket fina, med ett stort spottlock i glänsande plast. Original är kopparfärgad, vit portion är silvergrå. Det råder ingen tvekan om att det är Camel man snusar, designen sticker ut, utan att bli opraktiskt. Med så stort utrymme för använda snusar är det snarare det praktiska som väger över, även om öppningsmekaniken i spottlocket är en aning trögt. Det kan vara bra att spara ut tumnageln en smula inför inköpet. Smaken och designen får tummen upp, värre är det med konsistensen. Det är svårt att misslyckas med en original portion, värre är det med den vita. Camel vit portion är torr och kornig, och något jag avråder er ifrån. Det är märkligt hur svårt det verkar vara att lyckas med detta, ska man snusa vitt är det nästan bara Swedish Match som går som säkert kort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0